با عضویت در کانال یوتیوب حافظ دیوان از ما حمایت فرمایید :: اینستاگرام :: کانال یوتیوب حافظ دیوان ::
غزلیات حافظ به ترتیب رَوی ( آخرین حرف اصلی قافیه یا ردیف ) :
  الف  |  ب  |  ت  |  ث  |  ج  |  ح  |  خ  |  د  |  ر  |  ز  |  س  |  ش  |  ع  |  غ  |  ف  |  ق  |  ک  |  ل  |  م  |  ن  |  و  |  ه  |  ی | برچسب ها

۱۳۹۳ مهر ۱۷, پنجشنبه

دل از دست داده ايم - ما بی غمان مست دل از دست داده‌ایم - غزل 364 - 420

420 - دل از دست داده ايم
ما بي غمان مست دل ازدست داده ايم   همراز عشق و همنفس جام باده ايم
برمابسي كمان ملامت كشيد هاند       تا كارخود زابروي جانان گشاده ايم
اي گل تو دوش داغ صبوحي كشيده اي   ما آن شقايقيم كه باداغزاده ايم
پير مغان زتوبه ماگر ملولشد         گو باده اصف كن كه بهعذر ايستاده ايم
كار از تو مي رود مددي اي دليل راه           كانصاف مي دهيم و زراه اوفتاده ايم
چون لاله مي مبين و قدحدر ميان كار   اين داغ بين كه بردلخونين نهاده ايم
گفتي كه حافظاين همه رنگ وخيال چيست     نقش غلط مخوان كه همان لوح ساده ايم


توضيحات:
بي غمان ( آسوده خاطرانخوشان بي عم ) معني بيت 1( ما سرخوشان آسوده خاطر دل از دست داده ايم و عاشقيم پس همراز و محرم اسرار بارگاه عشق و دمساز شراب شده ايم) كمانملامت ( كمان سرزنش و طعنه ) بسي ( بسيار ) معني بيت 2( از وقتي كه كارمان در سايه عنايت ابروي جانان گشايش يافت طعنه زنندگان خيلي رما را سرزنش كردند و مي كنند ) صبوحي ( نوشيدن باده صبحگاهي ) معني بيت 3( اي گل تو از ديشب ازنوشيدن شراب بامدادي ناكامي را تحمل كرده اي تازه داغداري اما ما آن لالهاي هستيم كه با داغ زاده شده ايمو از زمانزادنداغ بردل داريم ) ملول ( آرزده خاطر ) باده ( شراب ) عذر ( پوزش ) پيرمغان ( مرشد پير ميكده ) معني بيت 5( اي راهنماي راه كمك كنكه كار به همت و توجه تو پيش مي رود كه ما سخت گمراهيم ) معني بيت 6( در ار ما مانند لاله كه جامي پر از باده داردنگه مكن بلكه به داغيتوجه كن كه از عشق بر دل داريم

نتيجه تفال :
1-   لسان الغيب نيت جنابعالي را در بيت آخر چنين مي فرمايد ( گفتي اي حافظ اين همه تعغلقات و تصورات گوناگون چيست اينكه تو مارا اسير رنگ و خيال مي بيني درست نمي باشد بلكه غلط د رطرز تلقي توست زيرا لوح ضمير ما از ناخالصي به دور است )
2-   مدتي است احساس مي كنيد انديشه و افكارت سخت مغشوش و متلاطم مي باشدعلتش ترديد و ناخود آگاهي جنابعالي مي باشد زيرا شما داراي استعدادي شگرف و خالقيتي عظيم مي باشيد متاسفانه با خسخنان اين و آن و كلمات بي رفط ديگران وقت را هدر مي دهيد پس لازم و روري است ازامروز از قدرت نا متناهي اراده خلاقيت علاقه و ايمان خود بهره بگيريد و از خداوند مدد بخواهيد پيروزي در چند قدمي شماست فقط اجازه ورود مي خواهد
3-   ملاحظه كرديد كه گذشته سودي نداشت حال را غنيمت بدانيد و از دوستان ناباب و افيوني دوري كنيد
4-    جنابعالي از زندگي نسبتاً خوبي برخورداريد همه شما را دوست دارند بهمين جهت عده اي حسادت مي كندد و قصد تخريب دارندبايد خيلي مواظب باشيد همسر و خواهر و 1در و مادر سخت به شما علاقه مند مي باشند ارزش آنها را بدانيد
5-   بهتر است مسافرتي كوتاه داشته باشيد پس از برگشت در انديشه خود خانه تكاني كنيدو از نو بااراده اي قوي و علاقه گام برداريد
6-   فرزندم سقوط سيب براي ذهنهاي رسوب كرده حادثه نمي باشد تا انديشه ينوتن بالا نرفت سقوط سيب معنا نيافت پس شما كمتر از نيوتن نيستيداما ارزش خودرا دست كم مي گيريدآينده اي درخشان درانتظار شماست قيام كنيد كه آينده در دستان تواناي شماست و مرا نيزدعا كنيد
7-   امواج و اينترنت مشكلي را چندان حل نمي كند بلكه اراده و توكل شما حلال هر جوهري است

لطفا شرح تفال را در ویدیو زیر تماشا کنید ...
با آموزش جذاب اوریگامی به کودک خود خلاقیت را در آنها شکوفا کنید و غزیزانتان را به ساخت کاردستیهای محبوب تشویق کنید ...
با آموزش جذاب اوریگامی دستمال سفره به کودک خود خلاقیت را در آنها شکوفا کنید وغزیزانتان را به ساخت کاردستیهای محبوب تشویق کنید و همزمان سفرهای مهمانی خود را زیباتر کنید ...

کمی بیشتر در خصوص غزل بدانید :

شرح غزل :

معانی لغات غزل (۳۶۴)
بی غمان : آسوده خاطران .
دل از دست داده : دلداده، عاشق .
همراز : هم زبان، محرم اسرار، همدرد .
هم نفس : همدم ، معاشر .
کمان ملامت : (اضافه تشبیهی) ملامت به کمان تشبیه شده .
گشاده ایم : گشایشی حاصل کرده ایم .
صبوحی : شرابی که بامداد نوشند .
ملول : دلتنگ، دل آزرده .
کار، از تو می رود : کار به واسطه تو پیش می رود، از تو کارها رو به راه می شود .
دلیل راه : راهنما .
ز راه اوفتاده ایم : از راه به در رفته ایم، گمراه شده ایم .
داغ : سیاهی حاصل از موضعی که سوخته، علامت سوختگی .
رنگ : سخنان جور و واجور، تعلّقات گوناگون، سخنان فریبنده .
خیال : خیال بافی، تصورات .
نقش غلط مخوان : اشتباه مکن، برداشت غلط مکن .
لوح ساده : صفحه مشق نانوشته .

معانی ابیات غزل (۳۶۴)
۱) ما آسوده خاطرانی مست و عاشق و همدل و هم زبان عشق و هم دَمِ جام شرابیم .
۲) چه بسیار مردمان ما را هدف تیر سرزنش قرار داده اند تا اینکه توانسته ایم گره کار خود را به کمک اشاره ابروی جانان بگشاییم .
۳) ای گل تو رنج ننوشیدن جام باده بامدادی را دیشب تحمّل کرده یی اما ما مانند آن شقایقی هستیم که با داغ محرومیت به دنیا آمده ایم .
۴) اگر پیر و موبد آتشکده مغان از توبه ما دل آزرده شده به او بگو که شراب را صاف و آماده کن که برای پوزش آماده و پای در راهیم .
۵) ای راهنما و ای مرشد، از تو کار ما رو به راه می شود . ما را مدد فرما که اقرار می کنیم که گمراه و سرگردان شده ایم .
۶) چنین به ما منگر که مانند لاله قدحی در دست و باده سرخی در میان آن داریم. نگاهی به داغ سیاهی هم که بر دل خونین ماست بینداز .
۷) از حافظ پرسیدی که این همه تعلقات و تصورات گوناگون در سخنان تو از چیست ؟ اشتباه مکن که ما همانند لوح ساده یی که بر آن چیزی ننوشته اند دلمان صاف است .

شرح ابیات غزل(۳۶۴)
وزن غزل : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلات
بحر غزل : مضارع مثمّن اخرب مکفوف مقصور
سنائــی : مــا را میـفکنید که ما اوفـتاده ایم
در کـــار عشــــق، تـن به بـلاهـا نـهاده ایم
خاقانی : ما دل به دست مهر تو زان باز داده ایم
کاندر طریـق مــهـر تـو گــرم اوفــتاده ایم
نزاری : چشــم امـیــد وار بـه ره بـر نهاده ایم
گـــوش نـیــازمـند بـه در بــرگـشاده ایم
این غزل به احتمال بسیار زیاد در زمان شاه شجاع و وزارت تورانشاه سروده شده و حافظ پس از آنکه شرحی علی الظاهر دربارۀ فطرت و طبع عاشق پیشه و تحمّل شداید خود و محرومیت هایی که با آن دست به گریبان است داده و خود را آنچنان که هست می نمایاند، تلویحاً از تورانشاه وزیر می خواهد که در امر ترقی و پیشرفت کارش از مساعدت با او دریغ نورزد. این صورت ظاهر کلام است اما حافظ در این غزل به توصیف حالاتی می پردازد که پس از ۷ قرن ما در صدد یافتن آن هستیم . حافظ می فرماید : من یکی از افراد سرمست و بی پروا و دلباخته عشق ام که به آن درجه از عاشقی رسیده ام که راز عشق را دریافته و با جام باده هم نفس شده ام و به همین سبب عوام النّاس تا می توانسته اند من راملامت و سرزنش کرده اند و من از راه هدف خود دست برنداشته ام تا اینکه به مقصود خود دست یافته ام . باز این هم معنای ظاهری گفته های حافظ است که مسلّماً با واقعیت منطبق است اما هنر شاعر در این است که سروده اش دارای ایهاماتی است که تعبیر آن با وضع ارتباطات او و شاه شجاع جور در می آید. حافظ رندی باهوش و در دوستی فداکار و همراز شاه شجاع است هر دو در برانداختن امیر مبارزالدّین هم عقیده و مددکار هم بوده اند و به واسطه این نزدیکی و همکاری، رقیبان و دشمنان زیادی پیدا کرده که او را شماتت و ملامت می کرده و به ظاهر کردار و گفتار او خرده می گرفته اند اما او بالاخره به هدف و مقصود خود دست یافته از نزدیکان شاه شـجاع شده است و مقـصود حافـظ ادای ایـن مطلب است و ما امروز نمی توانیم تمام ایهامات ابیات غزل هایی را که خطاب به شاه یا وزیر سروده است به درستی دریابیم اما بی شک در زیر این پوشش ظاهری عشقی و عرفانی مفاد ابیات، نکته هایی است که طرف مقابل او به خوبی درمی یافته است .
شاعر خطاب به تورانشاه در بیت پنجم غزل او را راهنما و دلیل راه خود خطاب کرده و تلویحاً اقرار می کند که د رمسئولیت یا وظیفه ای که به عهده دارم دچار مشکلاتی شده ام و به راهنمایی و هم فکری و مساعدت تو نیاز دارم . این مطلب دارای ایهامی است و نباید آن را به حساب تقاضای پول و وظیفه از طرف شاعر گذاشت بلکه ریشه در مسائل روزمرّه روابط آن ها داشته که امروز بر ما معلوم نیست و مفاد بیت ششم هم به دنباله بیت پنجم است و شاعر می خواهد بگوید قضاوت سطحی مکن و صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی .
بالاخره شاعر در مقطع کلام اصطلاح نقش غلط دیدن به کار می برد. توضیحاً کارگران بافنده قالی اگر چند نفر باشند یک نفر نقشه خوان با نگاه به نقشه با صدای بلند ردیف و رنگ پشمی که به جای پود بایستی در ردیف افقی بر روی تارهای ریسمانی عمودی قالی بافته شود به ترتیب بازگو می کند و کارگران می بافند و اگر یک کارگر باشد شخصاً با نگاه به نقش و دیدن رنگ، همان را می بافد و چون اشتباه بافی حاصل اشتباه خوانی نقشه است سعی کارگران قالی بافی این است که نقش غلط نبینند .
منظور حافظ پاسخ دادن به تورانشاه وزیر است که در موردی به نقشه و نحوه عملکرد کار اداری حافظ ایراد داشته و او در این بیت زیر پوشش کلمات رنگ و خیال می خواهد بگوید که من دچار انحراف نشده و در همان راه و خطّ اولیه به کار ادامه می دهم .
این توضیحات را به احتمال قوی بسیاری از صاحبان ذوق ادبی و حافظ پژوهان نمی پسندند لیکن اگر به این اصل مسلّم معتقد و متّکی باشیم که غزلیات حافظ دارای بطونی است و پس ازآن گفته های او را با رویدادهای مقاطع تاریخی دوره حیات او بسنجیم، بسیاری از ایهامات بر ما کشف خواهد شد. و این ناتوان بر قبول همه نظریّات خود پافشاری ندارم .

شرح جلالی بر حافظ – دکتر عبدالحسین جلالی


غزل به قلم علامه قزوینی :

ما بی غمان مست دل از دست داده‌ایم همراز عشق و همنفس جام باده‌ایم
بر ما بسی کمان ملامت کشیده‌اند تا کار خود ز ابروی جانان گشاده‌ایم
ای گل تو دوش داغ صبوحی کشیده‌ای ما آن شقایقیم که با داغ زاده‌ایم
پیر مغان ز توبه ما گر ملول شد گو باده صاف کن که به عذر ایستاده‌ایم
کار از تو می‌رود مددی ای دلیل راه کانصاف می‌دهیم و ز راه اوفتاده‌ایم
چون لاله می مبین و قدح در میان کار این داغ بین که بر دل خونین نهاده‌ایم
گفتی که حافظ این همه رنگ و خیال چیست نقش غلط مبین که همان لوح ساده‌ایم


غزل به قلم شاملو : 

#####

غزل به قلم الهی قمشه ای :

#####

غزل به قلم عطاری کرمانی :

ما بي غمان مست دل ازدست داده ايم   همراز عشق و همنفس جام باده ايم
برمابسي كمان ملامت كشيد هاند       تا كارخود زابروي جانان گشاده ايم
اي گل تو دوش داغ صبوحي كشيده اي   ما آن شقايقيم كه باداغزاده ايم
پير مغان زتوبه ماگر ملولشد         گو باده اصف كن كه بهعذر ايستاده ايم
كار از تو مي رود مددي اي دليل راه           كانصاف مي دهيم و زراه اوفتاده ايم
چون لاله مي مبين و قدحدر ميان كار   اين داغ بين كه بردلخونين نهاده ايم
گفتي كه حافظاين همه رنگ وخيال چيست     نقش غلط مخوان كه همان لوح ساده ايم


غزل را بشنوید :

#####


کلیپ های مرتبت با غزل :

#####

#####

#####

۲ نظر: